יום חמישי, 8 בנובמבר 2012

מעטפות בנין אקטיביות

בנייה ירוקה - מעטפת בניין אקטיבית




בעקבות עליית המודעות לצורך בשימור משאבים והקטנת הצריכה של אנרגיה בבניינים, גדל השימוש בטכנולוגיות של מעטפות בניין אקטיביות - קירות וגגות הכוללים מנגנונים המאפשרים פתיחה, סגירה ושינוי זוית של חלונות, פתחים ואמצעי הצללה, בהתאם לצרכי האנרגיה של הבנין, באופן אוטומטי.
האמצעי הנפוץ ביותר הוא מערכת מדפי הצללה ("לוברים") הנשלטת ע"י מחשב המניע את המדפים עפ"י תנועת השמש ובהתאם לתנאי מזג האוויר, כדי לאפשר הכנסת אור יום וקרינת שמש לתוך המבנה בחורף ולמנוע כניסת קרינת השמש בקיץ.
שימוש במערכות אלו בבנייני משרדים ובמבנים מסחריים, תוך שילוב עם אמצעים לשליטה אוטומטית בעוצמת התאורה המלאכותית בבניין בהתאם לצרכים, עשוי להביא לחסכון של כ -30% בצריכת האנרגיה של הבניינים בחורף ועד ל - 52% בצריכת האנרגיה שלהם בקיץ.

באירופה נפוץ השימוש בחזיתות כפולות, כאשר בחלל שבין החזית החיצונית לפנימית מתאפשרת זרימת אוויר קריר הנכנס מפתחים בתחתיתה של חזית הבניין, זורם כלפי מעלה ויוצא מפתחים בחלק העליון של החזית. בכך נוצר איוורור טבעי של החלל הפנימי המקטין את הצורך במיזוג אוויר בבניין.
טכנולוגיה זו יושמה, בין השאר, בבניין ספריית הבלשנות באוניברסיטה החופשית של ברלין שתוכנן ע"י האדריכל Lord Norman Foster, בה החזית החיצונית עשוייה מפנלים של אלומיניום משולבים עם חלונות אלומיניום והחזית הפנימית מיריעות פיברגלס שקופות למחצה (כמו זכוכית חלבית) המתוחות על גבי שלד מתכת.
החסכון הצפוי בתצרוכת האנרגיה עד 35% בהשוואה לטכנולוגית בנייה מקובלת.

בניין ספריית הבלשנות באוניברסיטה החופשית של ברלין
(התמונה צולמה ע"י המשתמש Torinberl עבור Wikipedia)
 
חתך דרך החזית הכפולה של הבנין
 
 
בעיר לוס אנג'לס שבקליפורניה,הוקם בניין של משרד התחבורה של המדינה (Caltrans) הכולל גם הוא מעטפת אקטיבית המשתנה כל הזמן בהתאם למיקום השמש והתנאים בתוך המבנה. הבניין תוכנן ע"י משרד האדריכלים mOrphosis ושטחו כ - 70,000 מ"ר משרדים ו- 27,000 מ"ר של חניון תת קרקעי. הוא נבנה במשך תקופה של מעט מעל שנתיים במסגרת התקציב שהוקצה לו. (הבניין הוצא לביצוע במכרז בשיטת תכנון/ביצוע).

 
 
 
 
 
 
 
 
בניין Caltrans בלוס אנג'לס - קליפורניה


החזית הדרומית של הבניין מכוסה כולה בפנלים של תאים פוטו-וולטאיים המייצרים כ-5% מצריכת החשמל הכוללת של הבניין.
החזיתות למזרח ולמערב כוללות מעטפת כפולה, שבצידה החיצוני לוחות אלומיניום מחוררים שנפתחים ונסגרים באופן אוטומטי בהתאם לתנועת השמש ולתנאי האקלים. התנועה וההשתנות המתמדת של חזיתות הבניין משוות לבניין מראה ייחודי, דינמי ומעניין מבחוץ ולדיירי הבניין יוצר מראה החוצה המשתנה ללא הפסק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה