יום ראשון, 2 בדצמבר 2012

ידע כללי על מעליות...


קצת ידע כללי על מעליות...

גורם משמעותי באיכות החיים של דיירי הבניין הינו מידות המעלית, חשיבותו החל מכמות הדיירים שיכולים להיכנס יחדיו למעלית בשעות העומס של הבוקר ואחה"צ ועד לאפשרות להכניס עגלת תינוק או כסא גלגלים במידת הצורך.

כאשר אנשים שואלים על מידות המעלית, כוונתם היא למידות תא המעלית, אולם נתון זה מורכב ממס' גורמים עליהם
יש לתת את הדעת, בעת תכנון בניית המעלית.
הגורם הראשון, הינו התקן הישראלי למעליות, בו מוגדרות מידות מעלית מסוימות למעליות בהתאם לסוג המעלית ועומס המעלית, וכיום, בבניינים חדשים התכנון המקדים מאפשר בניית מעליות במידות ועומסים הנדרשים כדי לאפשר נוחות חיים מיטבית לדיירי הבניין.

הגורם השני, הינו סוג המעלית. קיימים שני סוגים עיקריים של מעליות: מעלית חשמלית ומעלית הידראולית.

ישראליפט מעליותמעלית חשמלית- מעלית המונעת באמצעות כננת (מכונה חשמלית שמטרתה הזזת משאות כבדים באמצעות כבל פלדה הנכרך על גבי ציר). כבלי הפלדה נמתחים בין תא המעלית לבין מתקן הנקרא משקל נגדי, כאשר הכננת מניעה את כבלי הפלדה מצד לצד ובכך מאפשרת לתא המעלית לנוע מעלה ומטה (בכיוון ההופכי למשקל הנגדי) בפיר המעלית. השימוש במעליות חשמליות מיועד בעיקר למעליות בבניינים גבוהים וכן עבור מעליות בעומס גבוה, והשימוש במעלית מסוג זה מקטין את תא המעלית עקב הצורך בשטח עבור המשקל הנגדי בתוך פיר המעלית. כיום, ניתן להזמין סוג נוסף שהינו תת-קטגוריה של מעלית חשמלית בשם MRL (machine room-less), מעלית מסוג זה אינה מצריכה חדר מכונות ובכך מקלה על האדריכל של היזם בעת תכנון בניית המעלית ומיקומה.


על רד מעליות


מעלית הידראולית- מעלית המונעת באמצעות בוכנה הידראולית (לחץ שמן), המחוברת לתא המעלית בחלקה התחתון ומניעה אותו מעלה ומטה בפיר המעלית. היתרון הגדול של בניית מעלית הידראולית הוא האפשרות למידות מעלית גדולה יותר (הכוונה, כמובן, לתא מעלית גדול יותר). עם-זאת, מעלית הידראולית אינה מתאימה לכל המקרים ונעשה בה שימוש רק במעליות עם מס' תחנות נמוך. כמו-כן ובניגוד למעליות מסוג MRL, מעלית הידראולית מחייבת חדר מכונות ייעודי שמיקומו קרוב לפיר המעלית ובתחנה התחתונה של המעלית.

קיימים גורמים נוספים באמצעותם יש לקבוע את מידות המעלית, אולם אלו המוזכרים מעלה הינם המרכזיים. מחלקת ההנדסה של חברת כפיר מעליות פועלת כל העת כדי להגיע לתוצאה המיטבית מבחינת נוחות השימוש במעלית ועובדת באופן שוטף מול מחלקת המכירות בייעוץ והדרכה ללקוחות החברה עוד בטרם חתימה על הסכם הרכישה. נוחות השימוש ושביעות רצון הדיירים מהמעלית היא הערך המוסף שאנו מביאים לפרויקט שלכם, אנו מעמידים לרשותכם את ניסיון וידע נצבר של מעל 35 שנות פעילות.



 סרטון קצר ומעניין שמסביר על עקרון הפעולה הבסיסי של המעלית.



2 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    לפי מה שאני יודע היום במרבית בתי החולים, קניונים ומקומות אשר מכילים הרבה אנשים ישנם מעליות הידראליות. לעומת זאת בבתי דירות אשר יש בהם מעליות בדרך כלל לא יצטרכו להכין כמות גדולה של אנשים ולכן המעליות לא יהיו הידראוליות אלא חשמליות.
    אני עבדתי בחברת איתן אייזנברג ובניו אשר מתמחה בהידראוליקה, ואני חושב שגם מעליות הידראוליות כדאי להתקין בבתי מגורים פרטיים. מעליות אלא דורשות יותר אך בהכרח יותר אמינות ממעליות חשמליות.

    השבמחק